Mobilitate academică la Universitatea din Vest Attica, Grecia, în cadrul subproiectului CreMA IT
În perioada 1-7 decembrie 2024, colaboratorii USARB au realizat un stagiu de mobilitate academică (formare) la Universitatea din Vest Attica (UNIWA), Grecia, în cadrul subproiectului ,,Crearea Mediului Academic orientat spre formarea specialiștilor competitivi pe piața muncii IT” (CreMA IT), nr. Acordului de subfinanțare: MD-MOED-6542-ASF-U-07 din 24.10.2022.
Mobilitatea academică a fost concentrată pe următoarele obiective:
- Participarea la activități academice și colaborare cu colegii de la Universitatea din West Attica pentru schimb de experiență cu privire la integrarea tehnologiilor educaționale moderne în pregătirea specialiștilor IT.
- Experimentarea diferitor perspective și practici academice europene, pentru o înțelegere mai largă a contextului global în care se dezvoltă tehnologia IT, pentru a îmbunătăți capacitatea colaboratorilor USARB de a pregăti studenți pentru o carieră într-un mediu globalizat.
În cadrul mobilității academice, colaboratorii USARB au participat la mai multe activități, axate pe aprofundarea colaborărilor academice, schimbul de bune practici și explorarea unor noi oportunități de parteneriat în domeniul educației și cercetării. Activitățile desfășurate au contribuit în mod semnificativ la extinderea cunoștințelor în domeniul IT și la consolidarea relațiilor instituționale.
- Întâlnirile cu conducerea și cadre didactice au inclus discuții cu șeful departamentului, decanul facultății și cadrele didactice, care au oferit perspective asupra strategiilor instituționale, direcțiilor de cercetare și dezvoltării curriculare în domeniul IT.
Asistența la ore de matematică, securitatea rețelelor, limbaje de programare și sisteme de operare a facilitat posibilitatea de a observa direct metodele de predare și interacțiunea dintre studenți și profesori, contribuind la identificarea de bune practici pentru îmbunătățirea procesului educațional.
- Întâlnirile cu reprezentanții biroului Erasmus și responsabilii pentru acțiunea KA 171 au dus la consolidarea parteneriatului bilateral și la identificarea posibilităților de a continua colaborarea în acest sens.
- Asistența la susținerea tezei de doctorat și vizitele în laboratoare de cercetare au oferit acces la ultimele tendințe tehnologice, inclusiv în domeniul calculului neuromorfic și securității cibernetice.
- Vizitarea campusurilor (Campus 1 și Campus 2), bibliotecilor, sălilor de curs și laboratoarelor a evidențiat resursele și facilitățile avansate ale universității, contribuind la o mai bună înțelegere a mediului academic internațional.
- Discuțiile cu ambasadorul Andrei Popov și prezentările despre istoria și sistemul educațional elen au oferit o dimensiune culturală importantă vizitei.
În cadrul mobilității echipele USARB și UNIWA și-au rezervat timp pentru analiza comparativă a planurilor de studii în Informatică. S-a ajuns la concluzia că programele de studii în informatică sunt fundamentale pentru pregătirea specialiștilor care să răspundă provocărilor unei economii globale tehnologizate. Comparând planul de studii al Departamentului de Inginerie Informatică și Calculatoare de la Universitatea din Vest Attica, Grecia, cu cel al specialității Informatică de la Universitatea „Alecu Russo” din Bălți, se pot observa atât similitudini, cât și diferențe esențiale. Aceste diferențe derivă din structura sistemelor educaționale, obiectivele pe termen lung și strategiile de implementare a curriculumului. Planul grecesc adoptă un sistem integrat de cinci ani, care oferă studenților calificarea de nivel 7 EQF, echivalentul unui master integrat. Această abordare asigură continuitatea procesului educațional, îmbinând fundamentele teoretice, specializările avansate și cercetarea, fără întreruperi între ciclurile de licență și master. În contrast, programul moldovenesc este structurat pe două cicluri distincte: trei ani pentru licență, urmată de doi ani de master, ambele împreună conducând la același nivel 7 EQF. Deși acest model oferă flexibilitate pentru studenții care doresc să intre pe piața muncii mai devreme, separarea ciclurilor poate crea decalaje în pregătirea academică, mai ales dacă programele de licență și master nu sunt aliniate perfect.
Diferențele se extind și în ceea ce privește durata studiilor. Planul din Grecia alocă mai mult timp pentru aprofundarea disciplinelor fundamentale și dezvoltarea competențelor specializate, introducând specializările abia în al patrulea an de studiu. Aceasta le oferă studenților șansa de a dobândi o bază solidă înainte de a se concentra pe domenii precum inteligența artificială, securitatea cibernetică sau rețelele de calculatoare. În schimb, programul moldovenesc, prin durata sa mai compactă, pune un accent mai mare pe implementarea practică a cunoștințelor. Acest lucru este benefic pentru dezvoltarea abilităților aplicative, însă limitează expunerea timpurie a studenților la domenii avansate și inovatoare.
Experiența mobilității academice de formare la Universitatea din Attica de Vest (UNIWA) a oferit multiple momente remarcabile și inspiraționale, care evidențiază modul în care această instituție combină excelența academică cu cercetarea avansată și managementul eficient al resurselor:
- Laboratorul de cercetare Neuromorphic and Optical Computing și calculatorul optic – Infrastructura laboratorului de cercetare este impresionantă prin tehnologiile avansate utilizate, cum ar fi calculatorul optic, o inovație cu un mare potențial în optimizarea proceselor computaționale.
În plus, cercetările aplicative în integrarea inteligenței artificiale pentru rezolvarea problemelor reale demonstrează o orientare pragmatică și vizionară în activitatea științifică.
- Universitatea a investit 500.000 de euro în dezvoltarea aplicației Open eClass. Este un sistem electronic complet de management al cursurilor adaptat la necesitățile și specificul universității.
- Modelul de studii integrate ce permite un traseu unic de la studii de licență la master, este deosebit de eficient. Această abordare permite o planificare coerentă a procesului educațional și o formare profesională completă a studenților, eliminând întreruperile și riscul de a pierde continuitatea academică.
- Prezența opțională la prelegeri este un aspect care evidențiază încrederea în responsabilitatea și maturitatea studenților. Aceasta permite o adaptare mai bună a ritmului de învățare la nevoile individuale, oferind timp pentru activități extracurriculare și cercetare.
- Limitarea sarcinii didactice a unui profesor la doar 6 ore pe săptămână oferă oportunitatea implicării active în proiecte de cercetare, scrierea de articole științifice și alte activități creative și inovative. Această abordare contribuie la creșterea calității predării, a productivității academice și a prestigiului universității.
Mobilitatea academică (de formare) a colaboratorilor USARB la UNIWA a oferit numeroase idei și perspective care pot fi adaptate și implementate în cadrul Universității de Stat „Alecu Russo” din Bălți, contribuind astfel la modernizarea procesului educațional și al cercetării:
- Utilizarea softului Xournal/Xournal++ în cadrul orelor de matematică – Xournal și Xournal++ sunt instrumente digitale versatile, care pot facilita procesul de predare a matematicii, în special în contexte care implică demonstrații grafice, scrierea ecuațiilor sau lucrul colaborativ pe documente digitale. Acest software poate fi introdus în curriculum ca un suport tehnologic modern pentru cadrele didactice și studenți, îmbunătățind interacțiunea și înțelegerea conceptelor matematice.
- Adaptarea planurilor de învățământ conform tendințelor de la UNIWA -Modificările recente realizate în planurile de învățământ la USARB se aliniază cu tendințele observate la UNIWA, însă există oportunități de a integra și mai multe elemente de inovație. De exemplu, accentul pe cursuri aplicative, flexibilitatea traseelor educaționale și orientarea către interdisciplinaritate pot aduce un plus de valoare procesului educațional.
- Elaborarea unui plan nou pentru licență, microlicență sau micromaster în Inteligența Artificială – În urma discuțiilor și observațiilor, devine evidentă necesitatea dezvoltării unui program educațional axat pe Inteligența Artificială. Acest plan poate include module de bază, dar și cursuri avansate care să acopere aplicații practice, algoritmi, învățare automată și impactul AI în diverse industrii. Programul ar răspunde atât cerințelor pieței muncii, cât și nevoii de a dezvolta competențe avansate la nivel regional.
- Colaborarea cu cadre didactice din UNIWA – Posibilitatea de a colabora cu profesori din UNIWA specializați în domenii comune reprezintă o oportunitate valoroasă pentru modernizarea conținutului educațional și a metodelor de predare utilizate la USARB.
Mobilitatea academică la Universitatea din Vest Attica (UNIWA) a fost o experiență valoroasă și plină de inspirație, oferind oportunități semnificative pentru dezvoltarea profesională și îmbunătățirea procesului educațional la Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți (USARB). Activitățile realizate și interacțiunile cu colegii din Grecia au scos în evidență bune practici, tehnologii avansate și abordări educaționale inovatoare, care pot fi adaptate și integrate în contextul local.
Printre cele mai remarcabile aspecte se numără investițiile în infrastructura educațională și de cercetare, precum laboratorul de calcul neuromorfic și optic, și sistemele moderne de management educațional precum Open eClass. Acestea demonstrează angajamentul UNIWA față de excelența academică și cercetarea aplicată. În același timp, modelele educaționale flexibile și integrative, cum ar fi studiile de licență și master integrate, oferă un exemplu de bune practici în structurarea programelor de studii.
Observarea metodelor de predare și interacțiunile cu cadrele didactice și studenții au subliniat importanța abordărilor centrate pe student, inclusiv prezența opțională la prelegeri și accentul pus pe cercetare și aplicabilitatea practică a cunoștințelor. De asemenea, colaborările internaționale și implicarea în proiecte europene, precum Erasmus+, au evidențiat beneficiile parteneriatelor pentru dezvoltarea programelor academice și creșterea vizibilității instituționale.